Naturpromenad och experiment

På förmiddagen gick vi ut på en naturpromenad runt naturstigen. Vi njöt av det härliga men blåsiga vädret och såg många vårtecken. Det har vuxit upp massor med snödroppar så vi plockade några och tog med in för att göra lite experiment med.

16832784_10212658390479438_1674005015_o      16833324_10212658397279608_1627242889_o

16880293_10212658389479413_1495805530_o      16880608_10212658389799421_1732671286_o

16881024_10212658391919474_303541471_o

Efter lunch pratade vi tillsammans med de barnen som var vakna om vad snödropparna (och andra växter) behöver för att kunna växa och leva.

Barnen diskuterade med oss och med varandra och kom fram till att blommorna behöver vatten. Ute får de vatten när det regnar och blommor man har inne brukar man vattna eller sätta i en vas med vatten.

Så vi tog fram två vaser och satte snödropparna i. I den ena vasen hällde vi lite blå karamellfärg tillsammans med vattnet. Vad kommer hända nu? Spännande väntan tyckte barnen och senare hade blommorna i den vasen som hade blå färg i sig blivit blå, medans de andra fortfarande var vita.

Vad hade egentligen hänt? Något barn sa att ”det blåa färgade av sig på blommorna när de drack vattnet” De andra barnen höll med om att det nog var så.

I läroplanen för förskolan står det bland annat att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp” samt att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö 98, rev.16)

16880909_10212658347958375_1234291821_o      16910605_10212658348038377_936254269_o

16880961_10212676476371574_442536247_o

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.