På förmiddagen gick vi ut på en naturpromenad runt naturstigen. Vi njöt av det härliga men blåsiga vädret och såg många vårtecken. Det har vuxit upp massor med snödroppar så vi plockade några och tog med in för att göra lite experiment med.
Efter lunch pratade vi tillsammans med de barnen som var vakna om vad snödropparna (och andra växter) behöver för att kunna växa och leva.
Barnen diskuterade med oss och med varandra och kom fram till att blommorna behöver vatten. Ute får de vatten när det regnar och blommor man har inne brukar man vattna eller sätta i en vas med vatten.
Så vi tog fram två vaser och satte snödropparna i. I den ena vasen hällde vi lite blå karamellfärg tillsammans med vattnet. Vad kommer hända nu? Spännande väntan tyckte barnen och senare hade blommorna i den vasen som hade blå färg i sig blivit blå, medans de andra fortfarande var vita.
Vad hade egentligen hänt? Något barn sa att ”det blåa färgade av sig på blommorna när de drack vattnet” De andra barnen höll med om att det nog var så.
I läroplanen för förskolan står det bland annat att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp” samt att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö 98, rev.16)