Tisdag 24/1 Grupper

Idag har vi så smått börjat med våra nya grupper. Tanken är att vi kommer att dela barnen i tre mindre grupper några gånger i veckan för att dels kunna jobba i mindre barngrupp och även för att kunna anpassa vårt pedagogiska arbete efter barnens utveckling, ålder och kunskap.

Barnen är delade i en grupp med de äldsta barnen på villervalla (-11,-12,-13) och två grupper som är blandade med barn från de två yngre åldersgrupperna (-14,-15).

De äldsta barnen lekte ”Kims lek”, en lek där man har ett antal föremål på bordet, barnen får blunda och en av sakerna tas bort, vilken? De tränade på färger, antal och enklare addition och subtraktion med hjälp av bilar och andra leksaker som barnen dagligen leker med.

16244356_10154516554993860_1047507820_n    16244412_10154516554888860_2111738747_n 16295498_10154516554853860_1872301748_n    16295578_10154516554913860_1782721964_n

I läroplanen för förskolan står det bland annat: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring” (Lpfö 98/16)

Båda de yngre grupperna hade varsin sångstund och i den ena gruppen ritade vi och tränade lite på de olika färgerna.

16251151_10212395737913288_1712387822_o         16251449_10212395737833286_1010772283_o

I läroplanen står det även att ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp/…/” samt att ”förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga” (Lpfö 98/16)

HLR UTBILDNING

Ikväll efter att alla Villervalla barnen gått hem var vi pedagoger på HLR-utbildning. Där fick vi utbildning i hjärt-lungräddning för såväl spädbarn som större barn och vuxna. Vi fick även lära oss, samt prova på hur vi hanterar situationer om barnen skulle sätta något i halsen och viktig information om drunkning.

SÅ viktigt och vi är så glada över att vi kunde gå. Även om de flesta av oss gått utbildningen tidigare är det viktigt att uppdatera sig och hålla kunskapen färsk.

16326041_10212395736153244_381269879_o

16343566_10212395735873237_1760092443_n

Utelek i vintervädret

Vi njuter av vintervädret ute på Villervallas gård där vi gräver, utforskar vattnet som frusit till is i vår båt och leker på vår gräsklippare. När barnen är sugna på att gunga och åka rutschkana tar vi en promenad och besöker roliga lekplatser i vårt närområde.

 

16121846_10212286101532447_250490855_o      16122376_10212286102012459_952719268_o

16129845_10212286101612449_1925929351_o      16108055_10212286101732452_576936074_o

16121784_10212286078091861_998955638_o      16107057_10212286086132062_1089220315_o

Fika och pyssel på Lucia

På Lucia bjöd vi in alla Villervalla föräldrar till en drop-in kväll med pyssel och Lucia fika. Här skapades många smällkarameller, ljuslyktor och apelsiner med nejlikor under kvällen. Det var uppskattat av såväl barn som vuxna och vi tycker det är jätteroligt att så många hade möjlighet att komma!

I Läroplanen för förskolan poängteras förskolans nära och förtroendefulla samarbete med hemmet och barnets vårdnadshavare. Genom att bland annat få möjlighet att ta del av verksamheten och få tillfälle att träffa både pedagoger och andra föräldrar utöver den dagliga kontakten i hallen så främjas relationen mellan hem, verksamhet och föräldrar. (Lpfö 98, rev.16)

 

16106283_10154484479583860_1622499277_o 16121443_10154484479688860_1708777052_o

16121541_10154484479413860_955192571_o 16121856_10154484479673860_1667832800_o

16121905_10154484479683860_1230300176_o 16129415_10154484479418860_1939958548_o

16129704_10154484479753860_907991592_o - kopia 16130048_10154484479458860_1475520034_o

16130054_10154484479428860_1943620876_o 16144931_10154484479478860_111692723_o

16144936_10154484479473860_1189538806_o

Vi leker!

Vi anser att barns lek är nyckeln till ett lustfyllt lärande. Vi leker tillsammans varje dag och vi strävar efter att alla barn utvecklar sin nyfikenhet och lust till att leka och lära här på Villervalla.

Utdrag ur Lpfö 98/16:

”Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan.  I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation, och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter”

 

 

15354205_10154348700818860_700292372_o     15387522_10154348700878860_1548949568_o (1)

15388641_10154348700823860_1309745436_o     15388677_736427353187921_750053397_o

15397685_736427363187920_1297697298_o     15409803_736427366521253_300640688_o

15387463_10211848181864729_1083663659_o     15397702_10211848181224713_848644714_o

           15419392_10211848181984732_211575877_o                 15409879_10211848182184737_815951203_o

Lussekattsbak

Idag bakar vi lussekatter på Villervalla! Några av barnen fick vara med och blanda ihop degen och när den jäst färdigt fick alla barnen baka bullar.

Vi använder oss av våra sinnen när vi utforskar degen så som lukt, syn, känsel och smak. Barnen får möjlighet att utveckla sin matematiska förmåga när de mäter upp ingredienser, delar deg och gör figurer samt formar degen.

I Lpfö 98/16 står det:

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar /…/ grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring”

15397846_736427279854595_533886461_o 15417787_736427286521261_2073943381_o

15368777_10154348700933860_726790703_o 15369678_10154348700883860_312349824_o (1)   15388650_10154348700898860_1246644480_o 15397804_10154348700808860_1151776788_o

Jultomten har besökt Villervalla

 

Idag hade barnen på Villervalla fått brev av tomten. I brevet berättade tomten lite om julen och varför vi firar jul. Vi pratade med barnen om deras minnen och erfarenheter av julen. När vi kom in hade tomten lämnat ett paket till barnen. Det var en julkalender som barnen får öppna varsin dag fram till jul.

Lpfö 98/16:

”Förskolan ska sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer”

15419355_10211848398790152_1180810172_o   15388621_10211848398710150_1032463723_o

15293237_10211848398670149_3617033_o   15417851_10211848398750151_747115368_o