Onsdag 22/3 Vi hänger ut fågelmaten

Idag har vi varit ute och hängt upp fågelmaten som vi gjort i träden längs med vår naturstig. Samtidigt såg vi både fågelbon och hörde hur fåglarna kvittrade i träden. Nu blir de glada när vi kommer med mat åt dem!

17453394_10212976345428113_1042655663_o 17453720_10212976329747721_511208059_o

17474359_10212976348588192_279410348_o 17499798_10212976350148231_1055994718_o

17453627_10212976329507715_1772613143_o

Barnen stod länge och tittade på den lilla bäcken som rinner förbi längre ner i parken. De pratade om att det var kallt i vattnet och att man skulle frysa om man skulle gå i. De trodde att där bor fiskar och grodor i men att de kanske också fryser nu.  Vi pratade också om att vi gärna får titta, men att man aldrig får vara där utan en vuxen.

Lpfö 98/16: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra”.

 

 

Utelek på vår gård

Denna vecka har vi varit mycket ute på vår gård och njutit av det härliga vädret. Barnen gräver i sandlådan, leker på vår gräsklippare, spelar boll, leker brandmän med ”brandslangarna” och vatten från båten, vi bygger kojor och mycket mer.

I Läroplanen för förskolan står det att ”Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.”

17273803_10154780694556281_1928908057_o     17310835_10154780327791281_1566991094_o

17273770_10154780694396281_1191344017_o     17311765_10154780694491281_1017839316_o

17342373_10212897653980876_1652928263_o     17349307_10212897655820922_45574639_o

17349202_10212897655620917_1126298152_o     17356776_10212897659461013_137609018_o

17356903_10212897652260833_670779890_o     17357440_10154780327761281_1082874580_o

                         17311710_10212897654300884_1335183438_o

 

15/3 Drop-in frukost

I morse bjöd vi in alla Villervalla föräldrar till drop-in frukost här på förskolan. Det blev en väldigt mysig morgon och var uppskattat av både vuxna och barn. Vi tycker att det är jätteroligt att så många av er hade möjlighet att komma in en stund och äta frukost tillsammans med era barn och oss!

17327852_10154667190828860_1844420293_n

 

I Läroplanen för förskolan poängteras förskolans nära och förtroendefulla samarbete med hemmet och barnets vårdnadshavare. Genom att bland annat få möjlighet att ta del av verksamheten och få tillfälle att träffa både pedagoger och andra föräldrar utöver den dagliga kontakten i hallen så främjas relationen mellan hem, verksamhet och föräldrar. (Lpfö 98, rev.16)

Onsdag 8/3 Vi gör fågelmat

Igår när de äldsta barnen var ute i vår park så la de märke till att där var många fåglar ute som letade mat bland löven. Så idag har vi gjort egen fågelmat till fåglarna av fågelfrö och kokosfett som vi blandat och låter stelna för att sen kunna hänga upp i träden. Kul och spännande!

”Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik” (Lpfö 98/16)

17176060_10212799145318221_2143926734_o      17176236_10212799143718181_943605993_o

17176323_10212799143878185_1720388427_o      17193774_10212799143518176_960471868_o

17193998_10212799143838184_685946421_o       17195339_10212799145078215_811587982_o

17195426_789291187901537_570202044_o      17197707_10212799056476000_1097060060_n

17199921_10212799143678180_1234295828_o      17200849_10212799143278170_463662721_o

17230375_10212799143478175_2019138455_o  17195207_789288751235114_795340217_o

17200431_789288781235111_33945837_o

Tisdag 7/3 – Grupper

Idag har vi varit i våra respektive grupper på förmiddagen.

Stora gruppen har ritat månadsgubbe och varit ute i parken. Ute såg de massor av snödroppar och vintergäck och barnen kom fram till att vintergäcken nog trivs bäst på backarna då där var flest där. De såg även många små fåglar som letade mat bland löven.
När vi målar våra månadsgubbar reflekterar barnen kring hur vi ser ut (ögon, mun, armar, ben osv.) samt tränar sitt penngrepp och finmotorik.

17142410_10212799131557877_947140186_o 17175892_10212799131037864_1447692120_o 17176112_10212799130917861_1755618537_o 17193816_10212799132837909_1085503733_o

Mellangruppen har fortsatt kring tema kroppen och har idag gjort handavtryck. Aktiviteten bjuder dels på träning av färger, storleksuppfattning (stor/liten), känsel och kroppsuppfattning. Barnen tyckte det var kul och sa bla ”Det är kallt!” och ”Det kittlas i min hand” när vi målade i deras händer.

17175959_10212799145878235_583966388_o      17176071_10212799145598228_1138347846_o

17176277_10212799147278270_1705131045_o      17194137_10212799145398223_325262931_o

17230056_10212799146958262_574261891_o     17200227_10212799145358222_214995111_o

Lilla gruppen tog en promenad till Malenaspark där de matade ankorna. Där var massor av ankor och de blev jätteglada när vi kom med bröd till dem.

17175933_789291257901530_1520307736_o      17193959_789291301234859_1001446397_o

17200639_789291294568193_1008248478_o      17229933_789291271234862_1876844129_o

17200477_789291237901532_110402051_o

I läroplanen för förskolan 98 (16) står det att ”Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta tillvara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter”.

Grupper

Idag har vi haft våra grupper på förmiddagen.

I gruppen med de äldsta barnen fick de lägga saker  efter pedagog  i ett rutmönster. Vi hade olika färg och form på sakerna. Det viktiga var att försöka lägga efter i samma ruta på samma rad. Barnen fick sedan lägga pinnar i storleksordning, färg och antal. Räkna är KUL! Vi la även pinnar så vi skapade vår första bokstav i vårt namn.

16976238_10212738824930249_15076999_n 17078085_10212738825290258_1185238925_n

17094141_10212738823250207_918052740_n        17101740_10212738823490213_96251608_n

17078686_10212738824010226_1653262646_n

Mellangruppen började inne med fruktstund och sen tränade vi på kroppsdelar. Vi började med att titta på en docka och barnen fick turas om att peka ut vars någon kroppsdel på dockan och på sig själv. De visade stort intresse och var superduktiga allihop! Vi gick ut en runda och lekte. Gården är perfekt för grovmotoriskträning och vi hoppade, sprang, och gick balansgång.

17077932_10212738699287108_1015821346_n      17092334_10212738699847122_808791976_n

17094019_10212738700207131_575898810_n      17094073_10212738698687093_1822203844_n

 

Gruppen med de yngsta barnen var ute och hade gymnastik och dansade på vår gård.

17101970_786026584894664_595263593_n 17078655_786026611561328_1418729678_n

17077932_786026598227996_524501273_n

Fredag 24/2

I morse när vi kom till Villervalla hade det snöat lite igen så efter frukosten gick vi ut direkt för att passa på att leka i snön. Vi var ute länge och innan vi gick in fyllde vi en kanna med snö och tog med oss in.

Vad händer med snön när vi tar in den där inne?
Vad är snö?
Varför snöar det?
Är det varmt eller kallt?

Barnen funderade och vi diskuterade tillsammans med varandra kring vad de trodde skulle hända med snön när vi tog med den in. När vi kom in kände alla på snön och barnen var överens om att den var väldigt kall. Behöver det vara kallt ute för att det ska snöa? ”Ja, det är snö när det är vinter och då är det kallt” sa något barn. ”När det är sommar är det inte snö ute”

17101990_10212738688046827_805081067_n      17077965_10212738687726819_207232756_n

17078322_10212738687806821_1323445878_n      17092468_10212738688126829_655375803_n

17101884_10212738688206831_575114915_n

Vi tog fram och tittade på kannan med snö under dagen och barnen tyckte det var väldigt spännande! ”Nu är det mindre! Var är snön nu?” Tillslut var det bara vatten kvar i kannan och från att ha varit full var den inte ens halvfull längre. ”Det blev vatten” ”Det är som en glass som smälter”

17101991_10212738688286833_1449295915_n17078425_10212738689246857_113548794_n

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp” (Lpfö 98/16)